صنعت ماشین ابزار هوشمند

Tel : 09329329066

جبران سازی خطای positioning   در کنترلر OKUMA

با داشتن مقادیر خطای POSITIONING  در هر استپ حرکتی از کورس هر محور در ماشینهای  که کنترل آنها OKUMA میباشد به طریق زیر میتوان PITCH ERROR COMPENSATION  را انجام داد :  

1-    اطمینان از انطباق مختصات ACTUAL  و  MACHINE  در گزارش POSITIONING ERROR

( برای یکسان سازی ACTUAL  با MACHINE  کافی است  کلید ZERO  و سپس با درج دستور CAL  و سپس ثبت موقعیت واقعی ماشین در هر محور و استارت آن اینکار را انجام داد )

2-    ورود به صفحه تنظیمات پارامتری با زدن کلید PARAMETER  و سپس مرور صفحات تا رسیدن به پارامتر 16 در صفحه 7  و سپس تغییر و ضعیت بیت هفت آن از صفر به یک ( برای هر تغییر باید کلید SET را بزنیم و سپس عدد مورد نظر را وارد و سپس کلید WRITE )

3-    تعیین موقعیت حداکثر و حداقل در هر محور ( موقعیت نقاطی که میخواهیم در آن محدود جبران سازی صورت گیرد ) برای این کار با مرور صفحات به پارامترهای با عناوین زیر میرسیم :

P  PITCH ERROR  ( موقعیت حداکثر در جهت مثبت )

  N  PITCH ERROR  ( موقعیت حداقل در جهت منفی )

۴ -  قدم بعدی تعیین فاصله هر استپ  در جدول جبران سازی است . البته در کنترلر این عدد ممکن است از قبل تنظیم شده باشد که با نام span  معرفی میگردد . مثلا اگر 40000   قید شده باشد یعنی این که در جدول جبران سازی فاصله هر نقطه با نقطه بعدی 40 میلیمتر است و ما باید در موقع انجام تست ( مثلا انجام تست با لیزر ) حتما مساوی با این  عدد و یا ضرایبی  از این عدد کار تست را  انجام دهیم .

۵-     قدم بعدی ثبت خطاهای هر محور در جدول مربوط به آن محور ایت که باید در فایلهای pitch error ثبت گردند . با این قید که حتما خانه اولین خانه مربوط به هر محور را صفر بدهیم و خانه بعد  مربوط به همان اولین نقطه تست است و مقدار خطای دومین نقطه باید با در نظر گرفتن طول span  و همچنین درنظر گرفتن هر استپ حرکتی در حین انجام تست لیزر لحاظ گردد

۶-    چنانچه استپ های حرکتی بصورت ضرایبی از span  بود در این حالت باید مقادیر بینابین را هم در جدول عدد بدهیم برای این منظور خودمان میان یابی میکنیم و عدد را در خانه مربوطه وارد میکنیم .

مهم : بند ششم در حالتی صادق است که ماشین خط کش و یا انکودر  مطلق داشته باشد . اگر انکودر ماشین نسبی بود باید در نقاط بینابین عددی وارد نکرد بلکه اگر میخواهیم عددی هم وارد کنیم بایستی خطاها را بصورت نسبی وارد کنیم یعنی اگر خطای نقطه اول صفر  میکرون بود و خطایی که در سومین خانه میخاهیم درج کنیم چهار است باسیتی در حالت انکودر نسبی در خانه شماره دوم در این مثال عدد دو و در خانه شماره سوم هم عدد دو را وارد کنیم بدین صورت در طی این سه خانه در نهایت چهار  واحد جبران سازی صورت میگیرد ( دقت شود که این مثال برای حالت انکودر نسبی بود ) . اگر انکودر مطلق بود در خانه اول صفر میدهیم در خانه سوم هم که چهار میدهیم ولی در خانه دوم عدد دو را وارد میکنیم ( این قضیه در اعمال تصحیحات بسیار مهم است )

 ۷-بعد از اتمام ثبت خطا در جدول مربوطه ، حال کلید extend را زده و سپس یک بار هم کلید backup را میزنیم  و در نهایت ماشین را یک بار خاموش و سپس روشن میکنیم

+ نوشته شده در  جمعه 1390/06/25ساعت 16:0  توسط HOJAT  | 

دوره آموزشي مكاترونيك در صنعت؛ در سه سطح(مقدماتي و عملياتي يك و دو ) بصورت زير ارائه ميگردد:


عنوان دوره: مكاترونيك مقدماتي

مدت دوره آموزشي: چهار روز( ٣٢ ساعت)

اهداف دوره: آشنايي با مفاهيم و حوزه هاي مختلف عملكرد مكاترونيك

شرايط شركت كنندگان: كارشناس برق يا مكانيك

سيلابس دوره آموزشي:

رديف

آيتم آموزشي

زمانبندي

١

Mechatronic: مفاهيم مكاترونيك در صنعت- حوزه هاي عملكرد؛ ارتباطات مكاترونيكي

روز اول

٢

Mechatronic : سيستمهاي پركاربرد مكاترونيكي؛المانهاي مكاترونيكي در ماشين ابزار كنترل عددي

روز اول

٣

آشنايي با اصول كاربرد و فاكتورهاي انتخاب المانهاي مكاترونيكي در ماشين ابزار

روز دوم و سوم

٤

مباني برنامه نويسي در PLC‏ و مباني  برنامه نويسي در CNC و پروتكل هاي صنعتي

روز چهارم


عنوان دوره: مكاترونيك عملياتي ١

مدت دوره آموزشي:  ٥ روز    ( ٤٠ ساعت)

اهداف دوره: آشنايي با اصول مكاترونيك در ماشين ابزار و اجراي يك پروژه

پيشنياز:مكاترونيك مقدماتي

سيلابس دوره آموزشي:

رديف

آيتم آموزشي

زمانبندي

١

Catia : شبيه سازي مكانيكي؛تعريف و اجراي يك پروژه در محيط نرم افزار Dmu Kinematic Toolbar -

روز اول

٢

Powermill: انتخاب ابزار؛بلوك خام؛محدوده حركت ابزار؛استراتژي ماشينكاري؛ايجاد برنامه CNC

روز دوم

٣

CNC: برنامه­نويسي و اپراتوري ماشين ابزار CNC؛ شناخت ابزارآﻻت ماشينكاري؛ شناخت اجزاي ماشين

روز سوم و چهارم

٤

DNC : انتقال فايل از PC ‌به CNC اجراي برنامه قطعه نمونه

روز چهارم

٥

Metrology: سنجش صحت پروژه قطعه نمونه؛شناخت علل انحراف ابعادي با منشاء مكاترونيكي

روز پنجم

6

آزمون پاياني

روز پنجم


عنوان دوره: مكاترونيك عملياتي 2

مدت دوره آموزشي:  ٥ روز    ( ٤٠ ساعت)

اهداف دوره: آشنايي با اجراي يك پروژه مكاترونيكي-پيشنياز:مكاترونيك مقدماتي

پيشنياز:مكاترونيك عملياتي ١

سيلابس دوره آموزشي:

رديف

آيتم آموزشي

زمانبندي

١

Drive:آشنايي با موتورهايACوServo Drive ؛پروتكلهاي ارتباطي؛پارامترها؛كنترل سرعت؛موقعيت و گشتاور

روز اول

٢

PLC : محيط Ladder؛ تايمرها و كانترها؛ ورودي و خروجي آنالوگ؛ HMI

روز دوم

٣

Hydraulic : مفاهيم كلي؛سيال هيدروليك؛ شيرهاي هيدروليكي؛ پمپ؛ جكهاي هيدروليكي؛  محيط شبيه ساز

روز سوم

٤

Penumatic : مفاهيم كلي در پنوماتيك-كمپرسور-المانهاي پنوماتيكي

روز سوم

٥

Profibus: جايگاه آن در شبكه صنعتي؛اجزاي اصلي شبكهDP؛ توپولوژي شبكهDP

روز چهارم

٦

Simple : ارائه مثالي عملياتي در يك سيستم مكاترونيكي

روزپنجم

٧

آزمون پاياني

روز چهارم


آموزش مكاترونيك: هدف از برگزاري آموزش مكاترونيك(در سه سطح پيوستي)؛ تربيت پرسنل چند مهارته در حوزه عملياتي‏, بهبود درك متقابل(نيروها با تخصص هاي مختلف مهندسي) و مشترك جهت اجراي پروژه هاي صنعتي‏,  

در فرآيند آموزش مربوطه؛شركت كنندگان ضمن آشنايي با حوزه هاي مختلف عملكرد مكاترونيك؛ در دوره مكاترونيك عملياتي با پروسه انتخاب و اجراي چند پروژه نيز آشنا ميگردند. ويژگي اين دوره ها؛ ترتيب و توالي مناسب در پروسه ها و همچنين ارتباط المانهاي مكاترونيكي در تمامي مراحل آموزش مي­باشد. بديهي است حداقل انتظاري كه از دانش پذيران اين دوره ميتوان داشت؛ توانايي مديريت يك پروژه مكاترونيكي ميباشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن ٠٩٣٢٩٣٢٩٠٦٦ تماس بگيريد


برچسب‌ها: مکاترونیک, صنعت, cnc, آموزش
+ نوشته شده در  دوشنبه 1392/11/28ساعت 11:43  توسط HOJAT  | 

ربات با کاربرد ماشین ابزاریROBOCNC

ربات با حلقه سینماتیکی باز به دلیل ساختار سری اجزاء , ظرفیت تحمل بارو سختی نسبتا پایین نسبت به ماشینهای CNC کلاسیک دارند .در نتیجه در حین عملیات ماشینکاری نمیتوان انتظار دقت عمکرد مناسبی از این تیپ ماشینها را داشت اگر هم از چنین ساختاری بخواهیم استفاده کنیم باید  از سختی و استحکام بالا برخوردار باشد            

6664444

 

ربات موازی با کاربرد ماشین ابزاری :

-ربات دلتا -ربات سه پایه ( تری پاد )  -هگزاپاد   -ارتوگلید   - -اکلیپس --رباتهای موازی کارتزین
7777777777776  65555 
 
رباتهای موازی کارتزین :

از بین رباتهای موازی مکانیزم Gough-Stewart  بیشترین توجه را به خود جلب کرده بود؛ زیرا در این ربات شش درجه آزادی ، عملگرهای خطی تنها تحت نیروهای خالص ( بدون گشتاور ) بودند. البته سینماتیک مستقیم بغرنج، فضای کاری کوچک و مفاصل پیچیده ی این ربات ، مشکلاتی را در بکارگیری عملی آن در بر داشت. زیرا از کاربران انتظار می رفت که تفکرات خود را از اصول حرکت خطی ساده مکانیزم های سری ، به طبیعت پیچیده ی رباتهای موازی انتقال دهند.در واقع برای رهایی از مشکلات مکانیزم های سری محققین و سازندگان به سمتی روی آوردند که مشکلات پیچیدگی مکانیزم های 6 محوره از جمله هگزاپد گریبان گیر آنان شد . تجربه ی رباتهای 6 درجه آزادی نشان داد که این رباتها در بسیاری از کاربرد ها موفقیت کمتری دارند

54666666      45646

  

+ نوشته شده در  سه شنبه 1390/06/22ساعت 3:20  توسط HOJAT  | 

دوره آموزشی : آشنایی با اصول تعمیر و نگهداری در ماشین ابزار CNC

مدت دوره آموزشی : دو روز - ۱۶ ساعت +++آموزش بصورت تئوری ودر سایت مشتری صورت میگیرد

سیلابس دوره آموزشی :

آيتمهاي آموزشي

1

آشنايي مقدماتي با ماشينهاي ابزار CNC  - تعاريف و اصطلاحات

2

آشنايي با ساختار مكانيزمهاي خطي و چرخشي در ماشين ابزار

3

BALL SCREW - LINEAR GUIDE

4

اصول اولیه تست و ردیابی خطاها در ماشینهای CNC- علل وقوع خطا

5

حلقه بسته كنترل PID  در CNC  - تعاريف

6

اشکالات و خرابیهای احتمالی  در مکانیزمهای حرکتی دستگاههای CNC

7

نحوه رفع خطاهای مکانیکی و تنظیم مجدد محورهای دستگاه

8

خطاهاي ساختاري –LINEAR  ENCODER نحوه نصب فیزیکی

9

سیستم روغنکاری و مسیرهای روغنکاری در دستگاه

10

روشهاي نوین در  تست خطاي هندسي و دقتی  در ماشين ابزار – اصول كاليبراسيون

11

کاربردهای هیدرلیک در ماشین ابزار – سیستم تعویض ابزار

12

راهنمايي در تهيه برنامه سرويس نگهداري ماشينهاي CNC

  ++ جهت کسب اطلاعات تکمیلی و یا پیشنهاد جهت برگزاری دوره آموزشی ، درخواست خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایید و یا از قسمت ارتباط با ما در ستون سمت چپ درخواست خود را ارسال نمایید

DEHNAVI_HOJAT@YAHOO.COM

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 1390/06/15ساعت 23:47  توسط HOJAT  | 

 آنالیز دینامیکی اسپیندل بکمک دستگاه SPINDLE THERMAL ANALYZER  شرکت API

امکانات دستگاه : کنترل وضعیت بلبیرینگهای اسپیندل – آنالیز خطاهای دایروی ROTATIONAL ERRORS، گزارش گیری از انحرافات محوری اسپیندل ، آنالیز و مدل نمودن خطاهای حراراتی اسپیندل THERMAL DRIFT&ERROR MAPPING

آنالیز خطاها با دقت  0.0001 MM----این دستگاه براحتی امکان نصب بروی هر گونه اسپیندل را دارد

اطلاعات تکمیلی از سایت شرکت API

       123               23233

 

   45646                3453463

+ نوشته شده در  جمعه 1390/06/11ساعت 22:44  توسط HOJAT  | 

تعمیرات و نگهداری به روش هوشمند در دستگاه  CNC:

  ۱-ŒDMG SERVICE AGENT :

این نرم افزار مدرن ترین روش خدمات تعمیرات و نگهداری ماشین در بالاترین سطح امنیت است که امکان دسترسی به ماشین را افزایش داده و علاوه بر آن پیشاپیش شما را از تمامی نیازهای آتی مربوط به نگهداری و تعمیرات ملشین آگاه میکند. در این سیستم به محض روشن کردن دستگاه تمامی قسمتهای ماشین به صورت اتوماتیک بررسی شده و موارد ضروری تعمیراتی که باید بر روی ماشین انجام گیرد را بر روی صفحه نمایش ماشین نمایان میکند که شامل :-گزارشی از وضعیت قطعات مکانیکی مصرفی و قابل استهلاک مانند: بلبیرینگها , تسمه ها, فیلتر هوا  و روغن هیدرولیک  و..-بررسی سیستم مرکزی خنک کاری , روغن کاری, گیریسکاری محورها و اسپیندل و ریلهای راهنما-این موارد براساس جداول استاندارد اعلام شده برای تعمیرات و نگهداری ماشین فاکتورهای مختلف توسط PLC کنترل شده و موارد لازم که زمان تعویض آن فرارسیده باشد توسط دستگاه اعلام میگرددDMC

  ۲-DMG NET SERVICE : 

BBBBBBBB

  

در این سیستم دستگاه CNC از طریق اینترنت به پایگاه اصلی شرکت سازنده متصل میشود و در صورتی که هر گونه مشکلی برای دستگاه CNC ایجاد شود که اپراتور دستگاه قادر به برطرف کردن آن نباشد هدایت دستگاه از طریق خطوط اینترنت به کارشناسان شرکت سازنده سپرده خواهد شد. در این سیستم ارتباط ویدئوئی از راه دور توسط دوربینی که بر روی ماشین نصب میشود برقرار میگردد و کارشناسان شرکت سازنده تمامی حرکات ماشین را به صورت مستقیم مشاهده میکنند مزایای این سیستم :

-کاهش زمانهای تلف شده مربوط به تعمیرات- -جلوگیری از اعزام پرسنل از طرف شرکت سازنده --حذف هزینه های مسافرتی و سکونت پرسنل - -تبادل اطلاعات دو طرفه در سربعترین زمان --دربافت و نصب نرم افزارهای جدیدتر  بر روی - ماشین از طریق اینترنت - انتقال داده ها در بالاترین سطح امنیت از طریق خطوط  ارتباطی VPN - ISDN

DMG MESSENGER ۳ : 

این نرم افزار ارتباط با دستگاه CNC از طریق اینترنت و خطوط مخابراتی را ممکن میسازد . در صورت وجود نقص فنی در ماشین در سریعترین زمان نقص در قالب یک پیام متنی از طریق اینترنت به MAIL BOX اپراتور و یا از طریق SMS به تلفن همراه او ارسال میگرددکه در آن شماره و نوع ERROR ایجاد شده نوشته شده است

JJJJJJ

مزایای این سیستم :

-ارسال گزارشهایی از قبیل : SHUTDOWN-ERROR/FULT-PROCESS MONITORING
-نظارت دائمی بر پروسه طولانی تولید از راه دور
-نظارت برایمنی کار دستگاه در شیفت های کاری که اپراتور حضور ندارند

-مدیریت مرکزی تا 32 دستگاه CNC که شامل قابلیت اتصال و فرستادن گزارش از این دستگاهها بصورت همزمان میباشد  ( این ارتباط از طریق مودم (GSM,ISDN) و سرور (POP3,SMTP) برقرار میشود
-( این نرم افزار قابل نصب بر روی سیستم کنترل های زیر را دارا است :
HEIDENHAIN TNC426/430/530   -    SIMENS 840 D
 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1390/06/06ساعت 22:32  توسط HOJAT  | 

کنترل موقعیت در سیستم کنترل هایدن هاین ۵۳۰

555555555555

 

  با پارامتر MP7600-0  می توان چرخه ی زمانی  (  cycle time )  موقعیت سنجی را تعیین کرد در این پارامتر هر عددی که وارد شود در عدد   0.6 ms  ضرب می شود. و حاصل آن ، چرخه ی زمانی کنترل موقعیت می باشد حداقل عددی که می توان در این پارامتر نوشت 3 می باشد که چرخه ی زمانی       1.8 = 3x0.6              در نتیجه min x cycle time = 1.8 ms  در صورت افزایش چرخه ی زمانی موقعیت سنجی ، چرخه ی زمانی PLC  نیز تغییر می کند که با پارامتر  MP7600-1    قابل انجام است . که محور چرخه ی زمانی PLC  ، ماکزیمم 10 ms می باشد.می توان جهت موقعیت سنجی   ( Feed back control )  از دو نوع کنترلر استفاده کرد .: 

1.      کنترل سیگنال برگشتی موقعیت با دنبال کردن خطا

Servo lag) ) Reed back control with following error

2.      کنترل سیگنال برگشتی موقعیت با اصلاح سرعت پیشروی

Feed back control with velocity feed forward

تعیین پارامتر kv  در طول کنترل : Following error  :

همانطور که میدانید پارامتر kv  در چرخه ی کنترل موقعیت نقش مهمی دارد ومی بایست این پارامتر با سعی و خطا انتخاب شود اگر kv  بزرگ انتخاب شود خطا کاهش پیدا می کند ولی امکان لرزش در محور وجود دارد. اگر kv  کوچک انتخاب گردد سرعت رسیدن به موقعیت جدید کاهش می یابد .در ماشین هایی با چند محور همزمان kv  تمام محورها می بایست با یکدیگر مساوی باشد. با پارامتر MP1810-α مقدار kv را برای محورها مشخص می کنیم و با پارامتر kv MP1815-α  دیگری ( که بزرگتر از kv  در پارامتر MP1810   است ) برای M105  انتخاب تعیین شد و با M106  می توان به kv  قبلی برگشت. 

KV = 100p  gain

Ve = rapid travers

Sa = Following error

پارامتر MP7440  برای فعال یا غیرفعال کردن  M105٫ M106  می باشد.

0: not active =۰                                  1 : active

5464565  564564

Feed back control with velocity feed forward :در این کنترلر مقدار سرعت محاسبه شده از دو طریق       Close loop٫  Open loop  محاسبه خواهد شد. بطوریکه سرعت محاسبه شده در ماشین با چرخه ی Open loop  انجام گرفته و خطای محاسبه شده با چرخه ی Close loop  انجام می گیرد. که به این شکل کنترل سرعت عملکرد ماشین بیشتر خواهد شد

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1390/06/06ساعت 22:5  توسط HOJAT  | 

 Fanuc    Series 0i)) ----Inputting Pitch Error  Compensation Amount

Release the emergency stop and select EDIT mode.

. Confirm that PARAMETER WRITE=1 on the setting screen.

. Press PROG key and soft key [PRGRM] to display program contents.

                                               Press soft key [(OPRT)], , [F SRH], and 3 [EXEC] to   select   the pitch error compensation file.

. Press SYSTEM key several times, soft key [PARAM], and

[PITCH] to select the screen for pitch error compensation amount.

. Press soft key [(OPRT)] and key.

. Press soft key [READ] and [EXEC], then the pitch error

compensation amount is started to be input.

. After data has been input, press OFFSET

SETTING key twice to display the

SETTING screen and return the PARAMETER WRITE to 0.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/05/26ساعت 23:6  توسط HOJAT  | 

اینکودرها از لحاظ ساختاری به انواع زیر تقسیم میگردند :

   67678

الف- Graduated Glass Scales( for liner feedback   system):در این مدل همان طور که در شکل نشان داده شده است , وسیله اندازه گیری و خواندن مختصات شامل یک منبع نور, یک شیشه با شبکه هایی حکاکی شده و تعدادی فتو دیود  بعنوان گیرنده میباشد.. نور توسط دیودهای (IRED)که منبع ارسال نور مادون قرمز بوده عمل نموده و نور ارسالی از میان قطاعهای که با کروم  و در فواصل یکسان حکاکی شده اند ,عبور کرده و توسط فتو دیودهای گیرنده رصد میشود. در این حالت فواصل عموما 20 میکرومتر میباشد

 ب- Graduated Steel Tape Scales  :تفاوت این مدل با مدل قبل در استفاده از یک نوار فلزی به جای شیشه میباشد .و نور بجای عبور از میان قطاعها , انعکاس پیدا میکند . فواصل در این مدل عموما 100 میکرون میباشند .

ج- Graduated Glass Discs( for rotary encoders):اینکودرهای چرخشی بصورت افزایشی (نسبی) عمل نموده و براساس انکسار نور ازمیان دیسک شیشه ای میباشد . 

ماهیت و کاربرد انکودرها : براي کنترل سيستمهاي NC و CNC سنسورهايي بايد مورد استفاده قرار گيرد که بتواند مقدار جابجائي بر حسب متر، ميلي متر و ميکرو متر را به صورت سيگنال الکتريکي در اختيار  قرار بدهد. در اين پديده ها شخص جائي ندارد و سنسور خود بايد جابجائي ها را بسنجد. براي باور ديدگاهي که بتواند جابجائي را آشکار سازد  تشخيص تعداد دور موتور مثال خوبي خواهد بود به اين ترتيب که در آن مي توان يک فرستنده و گيرنده نوري را در دو طرف پره اي که به روتور موتور وصل است قرار داد. با چرخش موتور اين پره مسير نور را قطع و وصل مي کند و تعداد قطع و وصل مقدار چرخش را مشخص مي سازد. اين سنسور براي شناخت تعداد دور بسيار ساده و بسيار مناسب است. اما براي رسيدن به دقتهاي بالا و براي تشخيص نصف ، يک چهارم و ... از يک دور بايد تکنيک ساده بالا بهبود يابد که در بخشهاي بعدي اين روشها ارائه مي گردند و اينها همان اصولي هستند که در انکدرهاي ديجيتالي ميزان چرخش و مقدار جابجائي مورد استفاده قرار مي گيرند. زمانيکه سيستم دقت بالاتري بطلبد يعني اينکه علاوه بر تعداد دورها به يک دوم دور، يک چهارم دور و ... نيز حساس باشد يا بايد در فواصل منظم بر روي دايره اي تعداد سنسورها زيادتر گردند تا آن پره تک پر در هر مکاني يکي از اين سنسورها را قطع و وصل کند و يا ارزانتر و ساده تر اينکه يک سنسور قرار داده شود و در عوض تعداد پره هاي متصل به روتور زياد تر گردند. اين همان تکنيکي است که در خط کشهاي نوع دوم يا بعبارت ديگر مقياس بندهاي نوع دوم يا چرخشي بکار مي رود و در آنها يک صفحه دايره اي فلزي سوراخهاي زيادي را در فواصل منظم ايجاد مي کنند و اين دايره به روي محوري مي چرخد که اين محور به روتور موتور الکتريکي وصل مي شود و در پشت اين پالسهاي ايجاد شده يک مدار ديکدر جهت و ميزان چرخش و با مديريت  پروسسور مکان دقيق را محاسبه کرده و نمايش مي دهد.

در حالتيکه دقت بسيار بالاتري مد نظر باشد چون که سوراخکاري صفحه فلزي از نظر مکانيکي و اندازه سوراخها محدود است به جاي سوراخکاري خطوطي را روي صفحه اي شيشه اي ايجاد مي کنند.

تکنيکي که در بالا اشاره شد تنها مقدار چرخش را بيان مي کند و اين سنسور و مدار پشت سر آن تنها براي زماني که موتور فقط در يک جهت حرکت مي کند مناسب است و براي کاربردهاي CNC وNC  که موتورهاي الکتريکي از قبيل سرو موتور AC و  DC هستند و چرخشهاي چپ گرد، راستگرد دارند اين تکنيک به تنهائي کارا نيست.

عدم کارائي از اينجا ناشي مي شود که يک سيستم پردازشگر وجود دارد و يک مکان شمارش که اکثراً سيستم کنترل دقيقاً پروسسور نيست. همچنين يک قسمت آسنکرون عمل کنترل جهت چرخش و تعداد دور چرخش را معين مي کند و پروسسور تنها از طريق شمارنده ها به تحليل مکان مي پردازد بنابراين سنسور طوري بايد طراحي شود که جهت چرخش را نيز به مدار شمارشگر بدهد براي اينکار به جاي استفاده از يک سنسور نور در مقابل سوراخهاي موجود روي قرص دايره اي دو سنسور نوري قرار داده مي شود و فاصله آن دو را چنان تنظيم مي شود  که پالسهاي ايجاد شده توسط دو سنسور اختلاف فازي برابر 90° با هم داشته باشند.

خط کشهاي ديجيتالي نيز با تکنيکي دقيقاً مشابه انکودر چرخشی ساخته مي شوند با اين تفاوت که در اينجا خطوط مقياس را بر روي يک صفحه نواري شيشه اي ايجاد مي کنند و اين نوار شيشه اي طولي به اندازه حداکثر تغيير مکان مورد نظر دارد و مشابه حالت دوار در اينجا نيز نوار شيشه اي مابين فرستنده و گيرنده هاي نوري جابجا مي شود و با قطع و وصل سيگنال نوري سيگنال الکتريکي توليد مي کند.

در اينجا بايد متذکر شد که عرض نوارها بسيار باريک است و در خط کشهاي دقت بالا اين عرض به حدود چهار ميکرومتر و کمتر نيز مي رسد. بنابراين ريزترين باريکه هاي نوري نيز باعث عبور نور از مابين چند خط تاريک مي شود ، پس سنسور نوري هيچگاه قطع نور را حس نمي کند. براي حل اين مشکل ورنيه اي از جنس همان نوار شيشه اي طويل ساخته مي شود و روي آن نيز خط هائي به پهنا و درازاي خطوطي که روي نوار شيشه اي ايجاد شده است با تکنيک هاي مدار چاپي ايجاد مي شود و آن به همراه گيرنده و فرستنده هاي نوري حرکت کرده و  روي هم افتادگي خطوط متناظر بر روي ورنيه و نوار خط کش ، باعث عبور نور و عدم روي هم افتادگي متناظر باعث قطع نور مي گردد

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1390/04/19ساعت 17:52  توسط HOJAT  | 

کنترل حلقه بسته در ماشین های ابزار CNC

بصورت عمومی  در ماشین های ابزار , اصل کنترل بر اساس کنترل بصورت سری میباشد . بصورتی که هر واحد مبنای کنترل واحد دیگر  را مشخص میکند . در اینجا کنترل موقعیت محورها مقدم تر  از کنترل سرعت و کنترل جریان میباشد .

 

مزایای کنترل بصورت سری (CASCADE ) به شرح زیر میباشد :

1-    ساختار و ساختمان شفاف و منحصر به فرد جهت کنترل (ملموس و قابل فهم )

2-    متعادل کردن اغتشاش و نوسانات در میان کنترلرهای بعدی که این باعث راحت تر کردن کار اولین کنترلر خواهد شد

3-    حلقه های کنترلی بیرونی بوسیله متغیرهای محدود کننده در حلقه ای کنترلی درونی محا فظت میشوند

4-    ماموریت اصلی هر حلقه کنترلی ,شروع عملیات با آخرین ورودیها میباشد.

کنترل موقعیتهای سرعت ,موقعیت ,جریان و ماژول قدرت درایوها ,به عهده TNC(سیستم کنترل) میباشد.

در این حالت ماژول قدرت موتورها بوسیله  سیگنالهایPWM راه اندازی میگردند.

حال ببینیم هر چرخه چه کاری انجام میدهد :

الف: چرخه زمانی کنترل سرعت : مدت زمانی است که میزان سرعت واقعی با میزان سرعت محاسبه شده سیستم کنترل محاسبه میشود.

ب- چرخه زمانی کنترل جریان : مدت زمانی است که میزان جریان واقعی با میزان جریان محاسبه شده توسط سیستم کنترل مقایسه میگردد

ج- چرخه زمانی کنترل سرعت : مدت زمانی است که میزان سرعت واقعی با میزان سرعت محاسبه شده سیستم کنترل مقایسه میگردد 

وابستگی بین سرعت ,شتاب, جرک و فاصله :

وقتی میتوان ادعا نمود که وضعیت حرکتی یک محور در دستگاهCNC درست میباشد که , موارد زیر را کاملا رعایت کرده باشیم :

الف: بررسی سرعت و جرک ماکزیمم و در نتیجه شتاب ماکزیمم

ب- مینیمم فاصله ای که باید با سرعت ماکزیمم حرکت صورت گیرد

به این منظور باید در مرحله شتاب گرفتن کاری کنیم که فاز شتاب ثابت نگه داشته شود و دیگر این که جرک باید  در حد مینیم نگه داشته شود ولی فاز آن به حالت ماکزیمم باسد تا بدین طریق از لرزش ماشین جلوگیری کنیم . با این تفاصیل دیگر شتاب ثابت نبوده و در یک نقطه ماکزیمم است

اگر ماکزیمم سرعت و همچنین ماکزیمم جرک ممکن را داشته باشیم , شتاب از طریف فرمول زیر محاسبه میگردد:

در سیستم کنترل دیجیتال مانند هایدن هاین 530  میتوان  Cycle Time  , موقیعت سنجی را تعریف کرد که این کار بصورت پارامتری صورت میگیرد و با این کار کنترلر در هر بازه زمانی تعریف شده , اقذام به بررسی سرعت  با توجه به سرعت پیشروی برنامه ماشینکاری میکند .علاوه براین میتوان ادعا نمود که با این کار چرخه زمانی موقعیت سنجی را نیز کنترل کرده ایم .

میتوان جهت موقعیت سنجی (Feed Back Control ) , از دو نوع کنترلر استفاده نمود :

1-    کنترل سیگنال برگشتی موقعیت با دنبال کردن خطا ( دنبال  کردن خطا با Servo Lag هم معنی میباشد )

2-    کنترل سیگنال برگشتی موقعیت با اصلاح سرعت پیشروی

............... برای مطالعه ادامه متن به قسمت ادامه مطلب مراجعه کنید .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/04/08ساعت 15:18  توسط HOJAT 

لینکهای مفید :

۱- AMERICAN MACHINIST  - سایت معرفی آخرین اخبار در حوزه ماشین ابزار ،دانش ماشینکاری و ماشینهای مخصوص

۲-MANUFACTURING ENGINEERING- لینک دسترسی به مجلات مهندسی طراحی و ساخت در حوزه مکانیک

۳- MODERN MOTION CONTROL- تکنولوژی و اطلاعات و اخبار در زمینه  MOTION CONTROL و سیستمهای مکاترونیکی

+ نوشته شده در  شنبه 1389/03/29ساعت 20:25  توسط HOJAT  | 

آموزش تنظیمات  اینترپولیشن درایو در محورهای دستگاههای CNC

ball bar

سرفصلها :

- استراتژی در کالیبراسیون پیشرفته – کالیبره سنسور BALL BAR- تنظیمات مجموعه و نرم افزار تست INTERPOLATION – روش تست در ماشین فرز CNC- فاکتورهای تنظیم درایو در سیستمهای  آنالوگ –فاکتورهای تنظیم درایو در سیستمهای دیجیتال - روش تست در ماشین تراش CNC- معرفی استانداردهای تست همزمانی محورها – معرفی اصطلاحات مرتبط با شرائط همزمانی و یکسان سازی محور((REVERSAL SPEIKS- SERVO MISMATCH- LETRAL PLAY- SCALING MISMATCH- )) – تحلیل خطاها – روش رفع خطاهای مکانیکی و الکتریکی

-         مدت دوره : 20 ساعت ..... هزینه دوره آموزشی : توافقی

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/06/25ساعت 20:38  توسط HOJAT  | 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1387/10/15ساعت 20:1  توسط HOJAT  | 

http://www.setcousa.com/images/Spindles/AirShield_cover_no_back_250px.jpg

SETCO AirShield Eliminated the #1 Cause of Spindle Failures

The "Most Reliable" Spindle Seal System in the Industry

SETCO introduced the AirShield® spindle seal system in 1999 and now has over 6000 AirShield spindle seals in service, over 3000 spindles, the AirShield has proven itself to be the most reliable spindle seal in the industry and comes with a standard 3-year limited warranty against bearing failure due to coolant ingress and contamination.

The Patented AirShieldThe patented SETCO AirShield eliminated #1 cause of spindle failure- bearing contamination from coolant ingress, condensation, and dirt contaminates entering the spindle bearing causing them to fail. The AirShield design is simple, maintenance-free, and has no moving parts to wear out.  It requires only standard clean and dry shop air.  It provides 100% dynamic and static protection against bearing contamination. 

The AirShield is a patented tangential air purge system that uses regulated air pressure to "back pressure" a flexible lip seal to prevent contaminates from entering the spindle.  The system utilizes a constant air flow to create a near frictionless seal between the bearing cap and the spindle shaft to protect the front and rear bearings.  Equalized air escapes by gently lifting the seal from its contact surface.   As the spindle is subjected to high-pressure coolant spray, the forces narrow the escaping air path causing increased back pressure and further increases the effectiveness of the AirShield.  Unlike positive internal pressure (PIP) air seal systems, the AirShield design does not inhibit spindle bearing lubrication.  

AirShield Air Flow

The results are so conclusive that new SETCO spindles equipped with the AirShield spindle seal system now have a 3-year limited warranty.   The AirShield spindle is not limited to new spindle designs, SETCO now offers a line of Universal AirShield spindle seals.

+ نوشته شده در  یکشنبه 1387/10/15ساعت 19:39  توسط HOJAT  | 

فایلهای  POWER POINT مربوط به ارائه یک سمینار در ارتباط با طراحی یک MINI  MILL CNC

دانشکده فنی دانشگاه  MIT  رو میتونید از لینک زیر دانلود کنید (ُپنج فایل مربوط به هزینه ساخت
+مدل اصلی +محاسبات بال اسکرو و ریلهای راهنما + و قسمتهای اصلی ماشین)

لینک دانلود   :      لینک دسترسی به فایلها از MIT

+ نوشته شده در  یکشنبه 1387/10/15ساعت 19:15  توسط HOJAT  |